.
Konkrétní kroky k udržitelnosti
OBCHODY A ZNAČKY
Udržitelný přístup k módě, kosmetika ohleduplná k životnímu
prostředí nebo bezobalová domácnost?
Chcete žít udržitelněji?
Zde najdete tipy
a inspiraci, jak na udržitelnější život.
Inspirujte se s námi.
Udržitelná domácnost
TESCOMA
TESCOMA nabízí ekologickou řadu produktů s logem ECO CARE, které jsou kvalitní ale zároveň šetrné k životnímu prostředí. Jedná se o výrobky z přírodních, kompostovatelných, recyklovaných a recyklovatelných materiálů, např. pomůcky pro přípravu pokrmů, praktičtí pomocníci do domácnosti nebo ekologické jednorázové či opakovaně použitelné nádobí.
DM DROGERIE MARKT
Biopotraviny a ekodrogerie představují nedílnou součást sortimentu dm. Oblíbená dm značka dmBio nabízí část sortimentu biopotravin v ještě vyšší kvalitě splňující certifikaci Demeter, kterou se označují produkty biodynamického zemědělství a garantuje vysokou kvalitu surovin a jejich precizní zpracování při výrobě. Ekologické čistící a mycí prostředky si mohou zákazníci pořídit v opakovaně použitelných plastových nádobách o objemu 1 nebo 1,5 litru. Koupí si je jednou a poté je na čerpacích stanicích dm naplní ekologickými čisticími a pracími prostředky Tierra Verde Yellow & Blue, které jsou vyvíjeny v souladu s konceptem chemického minimalismu, jsou snadno biologicky odbouratelné a nejsou testovány na zvířatech. Opakovaným plněním jedné litrové láhve zákazníci ušetří 60 g plastu.
DATART
DATART nabízí svým zákazníkům možnost v každé prodejně
zdarma odevzdat malý spotřebič k ekologické likvidaci. Zákazníci si mohou
přinést mixéry, fény, rádia, vysavače nebo chytré telefony, ale i baterie nebo
žárovky. Velké spotřebiče vyzvednou přímo prémiovou dopravou DATART.
Udržitelné osvěžení
STARBUCKS
Snížení produkce odpadu je jedním z hlavních zájmů
Starbucks. Od roku 2008 si čeští zákazníci mohou nechat připravit nápoj do
vlastního kelímku a ušetřit tak 10 Kč za každý nápoj. Starbucks také prodává
širokou škálu tumblerů a opakovaně použitelných kelímků. Od roku 2021 je každý jednorázový kelímek v
kavárnách Starbucks zpoplatněn částkou 1 Kč. Veškerý výtěžek z tohoto poplatku
je věnován iniciativě, která podporuje sázení stromů a obnovu české krajiny.
FRUITISIMO
Fruitisimo
začalo koncem roku 2020 vyrábět své produkty ze zelené energie, a to pouze z
obnovitelných zdrojů, které neničí naši planetu. Zelenou energii jim dodávají
drobní lokální výrobci elektřiny, která je z přírodních zdrojů tedy ze síly
větru, vody, slunce a bioplynu. Dlouhodobě se také snaží minimalizovat produkci
odpadu a snižovat množství plastů. Ovocné a zeleninové nápoje podávají v
recyklovaných rPET kelímcích a lahvích, které se používají stále dokola.
Zákazníky se snaží
NESPRESSO
Nespresso nabízí recyklační program pro použité hliníkové
kávové kapsle Nespresso a vybízí své zákazníky, aby je vrátili v Nespresso
Boutiques a kapsle tak dostaly druhý život. Hliník zajišťuje dlouhodobé
uchování čerstvosti a je 100% recyklovatelný. Z recyklovaných kapslí se vyrábí
i další věci, například kapesní nůž na podporu Nadace Terezy Maxové dětem /
Nadace Terezy Maxové.
Udržitelné občerstvení
ALBERT
Prodejny Albert se dlouhodobě snaží snižovat plýtvání
jídlem, drogerií i obaly. Některé otevřely bezobalovou nákupní zónu, která
kombinuje sofistikovanou technologii s jednoduchou obsluhou a smyslem pro
ekologii. Do opakovaně použitelných nádob tu nakoupíte vybraný sortiment
Nature's Promise, BIO potravin nebo ekologické kosmetiky a drogerie. Biopotraviny
Nature's Promise pochází z ekologického zemědělství a zaručují tu nejvyšší
kvalitu, ať už jde o ovoce, zeleninu, pečivo, mléčné výrobky nebo třeba maso.
Vše za přijatelnou cenu.
UGO
UGO se zaměřuje na ekologii prostřednictvím 3R – Reduce –
Reuse - Recycle. Snižují používání obalů podáváním jídla v porcelánovém nádobí
a nápojů ve skleněných sklenicích. Preferované balení je takové, které lze
použít opakovaně. V případě, že je nutné použít plast, je cílem pokusit se ho
co nejvíce recyklovat. Navíc jsou kelímky na nápoje vyrobeny z rPET.
OXALIS
V prodejnách OXALIS balí čaje a kávy do kompostovatelných
sáčků, které jsou 100% rozložitelné. Rozšiřují také nabídku BIO produktů, které
byly šetrně vypěstovány dle zásad ekologického zemědělství. Zákazníky
využívající bezobalového nákupu navíc při nákupu do své nádoby odmění slevou.
Udržitelná kosmetika
MANUFAKTURA
Tato česká značka prodává produkty v cenově výhodných EKO
náplních, které šetří přírodu i peníze. Lahve jsou vyrobeny z nejkvalitnějšího
plastu - PETA, který lze opakovaně recyklovat. Bílé lahve obsahují 25 %
recyklovaného obsahu, průhledné lahve dokonce 50 %. Díky tomu se Manufaktuře
daří ušetřit cca 10 tun plastu ročně. Navíc Manufaktura prodává šumivé bomby do
koupele bez obalu, které obsahují vysoké procento ingrediencí přírodního původu
(až 98,70 %), nejsou testované na zvířatech, jsou vyráběné v ČR, dobře
biologicky odbouratelné a vhodné pro vegany.
L'OCCITANE
Také tato značka přešla na používání náhradních náplní nebo
bezobalových produktů. Už je to 10 let, co byla uvedena na trh jejich první
ekologická náhradní náplň - tekuté verbénové mýdlo obohacené o změkčující
bambucké máslo a s jemně svůdnou vůní citronu. Dnes prodávají 25 ekologických
náhradních náplní a plánují další. Obaly některých produktů jsou vyrobeny ze
100% recyklovaného PET plastu. Nově v jejich nabídce najdete i bezobalová tuhá
mýdla nebo šampony.
YVES ROCHER
Yves Rocher respektuje přírodu, podílí se na obnově lesů a
využívá rostlinné složky, které pocházejí z více než 400 přírodních zdrojů z
celého světa. Jejich 100% recyklovaný a recyklovatelný plast se používá k
výrobě obalů na produkty (kromě pumpiček, víček a etiket). Nejlepší na
používání produktů této značky je, že za každý zakoupený koncentrovaný sprchový
gel či jakýkoli tuhý šampon vysadí Nadace Yves Rocher jeden nový strom.
Udržitelné doplňky
GRAND OPTICAL
Kolekce dioptrických i slunečních brýlí bio-acetate od
značky DbyD je vyrobena z biologicky rozložitelných materiálů. Pro větší
trvanlivost a méně odpadu uzavřeli partnerství s předním světovým dodavatelem
ekologicky šetrného bioacetátového materiálu, který se skládá z bavlny a vláken
buničiny smíchaných se změkčovadlem vytvořených z přírodních materiálů. Díky
tomu je DbyD bioacetát* 100% biologicky odbouratelný a recyklovatelný.
FIELMANN
Máte rádi vše, co je zelené? Pořiďte si brýle z exkluzivní
udržitelné kolekce Elementra od Fielmann. Optice Fielmann se podařilo najít tu
správnou kombinaci brýlové módy, udržitelnosti a pohodlí a skloubit ji do
výroby exkluzivní kolekce Elementra. Fielmann recykluje acetát ze starých
brýlí, čímž šetří cenné zdroje a výsledek navíc vypadá opravdu skvěle. Každá
obruba je jedinečná a kolekce navíc přispívá i k naší společné budoucnosti.
PANDORA
Největší výrobce šperků na světě, dánská společnost Pandora,
přestane od roku 2025 používat přírodní diamanty. Její produkty budou jen z
recyklovaných drahých kovů, tak aby se do čtyř let firma stala uhlíkově neutrální.
Laboratorně vyrobené diamanty společnosti Pandora se v roce 2021 produkovaly
za pomoci zhruba 60 % obnovitelné energie z uhlíku a v roce 2022 podíl
obnovitelné energie stoupl na 100 %. Umělé diamanty budou mít stejné fyzické
vlastnosti jako přírodní kameny. Tímto se firma snaží bojovat také proti neetickému
způsobu těžby surovin.
Udržitelná obuv
TEZENIS
Tezenis pokračuje ve své cestě k udržitelnosti a rozšiřuje
kolekci BE THE CHANGE, jejímž cílem je omezit dopad společnosti na životní
prostředí. Jedná se o vědomou volbu vláken, ale také opětovné použití výrobního
odpadu, použití recyklovaného papíru v obalech, jakož i pozornost věnovanou
nižší spotřebě vody a důslednému snižování emisí CO2.
INTIMISSIMI
Po úspěchu první Green Collection v roce 2020, kolekce s
unikátním materiálovým složením s minimálním negativním dopadem na životní
prostředí, Intimissimi pokračuje s produkcí mini kolekcí pro ty, kteří si přejí
nosit oblečení, které je šetrné k životnímu prostředí. Kolekce jsou vyrobené z
trvale udržitelných materiálů, jejichž složení i původ jsou ověřeny. Tato linie
spodního a nočního prádla i úpletů doplňuje základní kolekci a je vyrobena z
certifikovaných materiálů, jejichž konkrétní složení se dozvíte na cedulce
prádla.
TRIOLA
Kolekce Earth Je vyrobena tak, aby měla nízkou emisní stopu
a redukovala spotřebu vody a energie během výroby. Díky použití přírodních
barev je toto prádlo vhodnou volbou také pro ženy s citlivou pokožkou. Vybrané podprsenky jsou barvené kaštanovými
ořechy nebo mořenou barvířskou bylinkou pro přírodní barvení tkanin. Zároveň mají
od značky Dorina celou plavkovou kolekci vyrobenou z recyklovaných materiálů. V
TRIOLE myslí i na muže, proto jsou v nabídce značky nejen bambusové kalhotky
pro ženy, ale i pro muže.
Udržitelná obuv
ECCO
ECCO Leather vyvinulo novou revoluční technologii pro úsporu
vody, technologii DriTan™, která změní globální kožedělný průmysl. Tato
technologie snižuje množství vody potřebné k vyčinění kůže, což umožňuje
koželuhům pracovat udržitelnějším způsobem. Ušetří přibližně 20 litrů vody na
kus kůže, což je více než 25 milionů litrů vody ročně. Tato kůže je navíc
kvalitou, vlastnostmi a stabilitou k nerozeznání od kůže tradičně čištěné.
HUMANIC
Značka Humanic vyvinula nové eko
logo vlastního označení ONE STEP GREENER. Toto logo jasně označuje značky a
produkty, které se snaží o zodpovědný přístup při výrobě obuvi. Výhodou je, že
tyto produkty najdete ve velkém sortimentu rychleji a přehledněji. Označení
garantuje dodržování těch nejvyšších nároků na používání kůže, recyklovaných
plastů, recyklované gumy a obnovitelných surovin. Zaručuje také férové podmínky
při výrobě a adekvátní pracovní podmínky.
NIKE
Díky vývoji účinnějších materiálů a opětovnému využití
stávajících plastů, přízí a textilií dělá Nike velké kroky na cestě
k budoucnosti bez odpadu a emisí uhlíku. Podrážky Nike Air vyrobené
od roku 2008 obsahují alespoň 25 % recyklovaného výrobního odpadu. Navíc více
než 90 % odpadu znovu uplatňují při výrobě nových inovativních systémů
tlumení. Materiál Nike Flyknit obsahuje 6–7 plastových lahví a při jeho
výrobě vzniká v průměru o 60 % méně odpadu než při tradičním
způsobu výroby. Materiál Flyleather vypadá, voní a je na omak stejný jako
pravá kůže. Kombinuje minimálně 50% podíl recyklovaných kožených vláken se
syntetickými vlákny. Výsledkem je opět méně odpadu a nižší dopad na
životní prostředí než v případě lícové usně.
Udržitelná móda
H&M
Udržitelnost hraje u značky H&M velmi významnou roli. Ve
většině svých kolekcí využívá organické, recyklované nebo i inovativně vyrobené
materiály, jako jsou organická bavlna, Tencel nebo recyklovaný polyester, ale
také kůži z hroznového vína, cirkulární celulózu, nebo hedvábí z odpadu
při výrobě citrusového džusu. Navíc jako jedna z prvních značek spustili
celosvětový program sběru nechtěného oblečení. Do jakékoli pobočky můžete
donést oblečení nebo textil od jakékoli značky a v jakémkoli stavu. U H&M
se pak postarají, aby vámi odevzdanému oblečení byl dán druhý život. A navíc
jako odměnu za vaši uvědomělou volbu dostanete slevový voucher na svůj další
nákup.
C&A
Udržitelnost je hodnotou, na které C&A neustále velmi
tvrdě pracuje. V roce 2021 byla C&A první značkou, která uvedla na trh
kašmír s certifikací SFA, který je získáván zodpovědněji, s cílem dosáhnout
vysokých standardů dobrých životních podmínek zvířat a zároveň minimalizovat
dopad na životní prostředí a chránit živobytí pastevců. V roce 2018 představilo
jako první na světě džíny oceněné certifikátem Cradle to Cradle Certified® Gold
Level, v roce 2020 následoval vývoj celosvětově první džínové látky Cradle to
Cradle Certified® Platinum uvedenou pod názvem Forever Denim. C&A navíc
rozšiřuje kolekci z organické bavlny využívající obnovitelné energie.
M&S
M&S snižuje až o 80 % spotřebu vody a energie potřebné
při barvení a úpravě denimu. Používá pouze 100% bavlnu, která pochází z
odpovědnějších zdrojů. Díky spolupráci s iniciativou Better Cotton Initiative
umožňují zemědělcům efektivněji hospodařit s vodou, pečovat o zdraví půdy a
respektovat biologickou rozmanitost - to vše ve snaze zpomalit klimatické
změny.
VERO MODA
Kolekce AWARE je prvním krokem k udržitelnějšímu světu módy.
Při výrobě oděvů používají recyklované materiály, jako jsou například bavlna,
polyester a vlna. Vyvíjí inovativní a udržitelnější materiály, jako jsou LENZING™
ECOVERO™ FIBRES a TENCEL™ LYOCELL FIBRES. Recyklovaný polyester je syntetický
materiál, který je vyroben z odpadu, jako jsou plastové láhve, použité plastové
oděvy a zbytky látek z výroby. Recyklace polyesteru šetří přírodní zdroje a
snižuje množství textilního odpadu, což z recyklovaného polyesteru činí
udržitelnější vlákno.
JACK&JONES
V JACK & JONES věří v lepší způsob výroby oblečení a
snížení odpadu. Organická bavlna pocházející ze zdrojů Better Cotton Initiative
(BCI), recyklovaná vlákna a inovativní materiály, to vše se objevuje napříč
celými kolekcemi. Používané obaly jsou stále častěji vyráběny z recyklovaných
nebo odpovědně získaných materiálů. Používají recyklovatelné obaly, štítky z papíru
s certifikací FSC nebo ze 100 % recyklovaného polyesteru, mají lepší logistiku
a skladování, a hlavně zodpovědnější výrobu. Do roku 2025 budou všechny obaly
určené pro spotřebitele 100% znovu použitelné, recyklovatelné nebo
kompostovatelné.
LEVI'S
Levi's®, odborník na denim, jede na vlně udržitelnosti už
pěknou řádku let. Jako značka se zajímá o životní prostředí a neustále hledá
lepší a udržitelnější cesty. Snaží se vzdělávat zákazníky o zodpovědnějším
nakupování. Používá materiály, které jsou šetrnější pro planetu i vás, třeba
organickou bavlnu, lyocell a další. Např. díky tzn. Water<Less® technologii
je při vzniku některých modelů potřeba méně vody než při vzniku běžných džín.
STEILMANN
Značka dámské i pánské módy COMMA a DIGEL jsou oddány lidem
a přírodě. Na výrobu produktů se vztahují sociální a ekologické normy. Při
výrobě se provádí přísné kontroly znečišťujících látek a dodavatelům se
poskytují pokyny pro ochranu životních podmínek zvířat. Ve výrobě používají
udržitelná, certifikovaná vlákna či recyklované materiály z plastu či
textilního odpadu. Výroba je šetrná k životnímu prostředí. Ve spolupráci s
organizací Eden Project navíc značka Digel zasadí za každý prodaný oblek jeden
strom, což nejen pomáhá životnímu prostředí, ale nabízí pracovní místa v
rozvojových zemích.
BAMBULE
COOL Club je jednou z nejoblíbenějších značek dětského
oblečení, kterou si zamilují děti i rodiče. Kolekce NEWBORN a overaly z kolekce
BABY jsou vyrobeny ze 100% vysoce kvalitní organické bavlny. Všechny šarže
bavlny použité při výrobě těchto oděvů mají certifikáty ověřující její výrobu v
ekologických farmách. Při výrobě nejsou použity žádné chemické látky, a tak
jsou antialergenní a šetrné k citlivé dětské pokožce novorozenců a kojenců.
Oblečení je navržené tak, aby bylo pohodlné, měkké a příjemné vůči pokožce
dítěte.
PEAK PERFORMANCE
Funkční
oblečení švédské značky Peak Performance má nejen spoustu chytrých vlastností,
ale hlavně je jeho zpracování velmi ekologické. Kromě toho, že je lehké,
prodyšné a rychleschnoucí, pyšní se také tím, že jeho výroba šetří vodu,
energii a jeho hlavním zdrojem jsou recyklované materiály nebo certifikovaná
bavlna.
Péřové bundy Peak Performace zase splňují standardy RDS – "Responsible Down Standard". Tato certifikace zaručuje šetrné zacházení s ptactvem chovaným za účelem produkce peří a jeho produkci sleduje od chovného místa až po hotový oděv.