.

Konkrétní kroky k udržitelnosti

OBCHODY A ZNAČKY

Udržitelný přístup k módě, kosmetika ohleduplná k životnímu prostředí nebo bezobalová domácnost? 
Chcete žít udržitelněji?
Zde najdete tipy a inspiraci, jak na udržitelnější život.
Inspirujte se s námi.


Udržitelná domácnost

TESCOMA

TESCOMA nabízí ekologickou řadu produktů s logem ECO CARE, které jsou kvalitní ale zároveň šetrné k životnímu prostředí. Jedná se o výrobky z přírodních, kompostovatelných, recyklovaných a recyklovatelných materiálů, např. pomůcky pro přípravu pokrmů, praktičtí pomocníci do domácnosti nebo ekologické jednorázové či opakovaně použitelné nádobí. 

DM DROGERIE MARKT 

Biopotraviny a ekodrogerie představují nedílnou součást sortimentu dm. Oblíbená dm značka dmBio nabízí část sortimentu biopotravin v ještě vyšší kvalitě splňující certifikaci Demeter, kterou se označují produkty biodynamického zemědělství a garantuje vysokou kvalitu surovin a jejich precizní zpracování při výrobě. Ekologické čistící a mycí prostředky si mohou zákazníci pořídit v opakovaně použitelných plastových nádobách o objemu 1 nebo 1,5 litru. Koupí si je jednou a poté je na čerpacích stanicích dm naplní ekologickými čisticími a pracími prostředky Tierra Verde Yellow & Blue, které jsou vyvíjeny v souladu s konceptem chemického minimalismu, jsou snadno biologicky odbouratelné a nejsou testovány na zvířatech. Opakovaným plněním jedné litrové láhve zákazníci ušetří 60 g plastu. 

DATART 

DATART nabízí svým zákazníkům možnost v každé prodejně zdarma odevzdat malý spotřebič k ekologické likvidaci. Zákazníci si mohou přinést mixéry, fény, rádia, vysavače nebo chytré telefony, ale i baterie nebo žárovky. Velké spotřebiče vyzvednou přímo prémiovou dopravou DATART.


Udržitelné osvěžení

STARBUCKS

Snížení produkce odpadu je jedním z hlavních zájmů Starbucks. Od roku 2008 si čeští zákazníci mohou nechat připravit nápoj do vlastního kelímku a ušetřit tak 10 Kč za každý nápoj. Starbucks také prodává širokou škálu tumblerů a opakovaně použitelných kelímků. Od roku 2021 je každý jednorázový kelímek v kavárnách Starbucks zpoplatněn částkou 1 Kč. Veškerý výtěžek z tohoto poplatku je věnován iniciativě, která podporuje sázení stromů a obnovu české krajiny.

FRUITISIMO

Fruitisimo začalo koncem roku 2020 vyrábět své produkty ze zelené energie, a to pouze z obnovitelných zdrojů, které neničí naši planetu. Zelenou energii jim dodávají drobní lokální výrobci elektřiny, která je z přírodních zdrojů tedy ze síly větru, vody, slunce a bioplynu. Dlouhodobě se také snaží minimalizovat produkci odpadu a snižovat množství plastů. Ovocné a zeleninové nápoje podávají v recyklovaných rPET kelímcích a lahvích, které se používají stále dokola. Zákazníky se snaží  

NESPRESSO

Nespresso nabízí recyklační program pro použité hliníkové kávové kapsle Nespresso a vybízí své zákazníky, aby je vrátili v Nespresso Boutiques a kapsle tak dostaly druhý život. Hliník zajišťuje dlouhodobé uchování čerstvosti a je 100% recyklovatelný. Z recyklovaných kapslí se vyrábí i další věci, například kapesní nůž na podporu Nadace Terezy Maxové dětem / Nadace Terezy Maxové.


Udržitelné občerstvení

ALBERT

Prodejny Albert se dlouhodobě snaží snižovat plýtvání jídlem, drogerií i obaly. Některé otevřely bezobalovou nákupní zónu, která kombinuje sofistikovanou technologii s jednoduchou obsluhou a smyslem pro ekologii. Do opakovaně použitelných nádob tu nakoupíte vybraný sortiment Nature's Promise, BIO potravin nebo ekologické kosmetiky a drogerie. Biopotraviny Nature's Promise pochází z ekologického zemědělství a zaručují tu nejvyšší kvalitu, ať už jde o ovoce, zeleninu, pečivo, mléčné výrobky nebo třeba maso. Vše za přijatelnou cenu. 

UGO

UGO se zaměřuje na ekologii prostřednictvím 3R – Reduce – Reuse - Recycle. Snižují používání obalů podáváním jídla v porcelánovém nádobí a nápojů ve skleněných sklenicích. Preferované balení je takové, které lze použít opakovaně. V případě, že je nutné použít plast, je cílem pokusit se ho co nejvíce recyklovat. Navíc jsou kelímky na nápoje vyrobeny z rPET.

OXALIS

V prodejnách OXALIS balí čaje a kávy do kompostovatelných sáčků, které jsou 100% rozložitelné. Rozšiřují také nabídku BIO produktů, které byly šetrně vypěstovány dle zásad ekologického zemědělství. Zákazníky využívající bezobalového nákupu navíc při nákupu do své nádoby odmění slevou.


Udržitelná kosmetika

MANUFAKTURA

Tato česká značka prodává produkty v cenově výhodných EKO náplních, které šetří přírodu i peníze. Lahve jsou vyrobeny z nejkvalitnějšího plastu - PETA, který lze opakovaně recyklovat. Bílé lahve obsahují 25 % recyklovaného obsahu, průhledné lahve dokonce 50 %. Díky tomu se Manufaktuře daří ušetřit cca 10 tun plastu ročně. Navíc Manufaktura prodává šumivé bomby do koupele bez obalu, které obsahují vysoké procento ingrediencí přírodního původu (až 98,70 %), nejsou testované na zvířatech, jsou vyráběné v ČR, dobře biologicky odbouratelné a vhodné pro vegany.

L'OCCITANE

Také tato značka přešla na používání náhradních náplní nebo bezobalových produktů. Už je to 10 let, co byla uvedena na trh jejich první ekologická náhradní náplň - tekuté verbénové mýdlo obohacené o změkčující bambucké máslo a s jemně svůdnou vůní citronu. Dnes prodávají 25 ekologických náhradních náplní a plánují další. Obaly některých produktů jsou vyrobeny ze 100% recyklovaného PET plastu. Nově v jejich nabídce najdete i bezobalová tuhá mýdla nebo šampony.

YVES ROCHER

Yves Rocher respektuje přírodu, podílí se na obnově lesů a využívá rostlinné složky, které pocházejí z více než 400 přírodních zdrojů z celého světa. Jejich 100% recyklovaný a recyklovatelný plast se používá k výrobě obalů na produkty (kromě pumpiček, víček a etiket). Nejlepší na používání produktů této značky je, že za každý zakoupený koncentrovaný sprchový gel či jakýkoli tuhý šampon vysadí Nadace Yves Rocher jeden nový strom. 


Udržitelné doplňky

GRAND OPTICAL

Kolekce dioptrických i slunečních brýlí bio-acetate od značky DbyD je vyrobena z biologicky rozložitelných materiálů. Pro větší trvanlivost a méně odpadu uzavřeli partnerství s předním světovým dodavatelem ekologicky šetrného bioacetátového materiálu, který se skládá z bavlny a vláken buničiny smíchaných se změkčovadlem vytvořených z přírodních materiálů. Díky tomu je DbyD bioacetát* 100% biologicky odbouratelný a recyklovatelný.

FIELMANN

Máte rádi vše, co je zelené? Pořiďte si brýle z exkluzivní udržitelné kolekce Elementra od Fielmann. Optice Fielmann se podařilo najít tu správnou kombinaci brýlové módy, udržitelnosti a pohodlí a skloubit ji do výroby exkluzivní kolekce Elementra. Fielmann recykluje acetát ze starých brýlí, čímž šetří cenné zdroje a výsledek navíc vypadá opravdu skvěle. Každá obruba je jedinečná a kolekce navíc přispívá i k naší společné budoucnosti. 

PANDORA

Největší výrobce šperků na světě, dánská společnost Pandora, přestane od roku 2025 používat přírodní diamanty. Její produkty budou jen z recyklovaných drahých kovů, tak aby se do čtyř let firma stala uhlíkově neutrální. Laboratorně vyrobené diamanty společnosti Pandora se v roce 2021 produkovaly za pomoci zhruba 60 % obnovitelné energie z uhlíku a v roce 2022 podíl obnovitelné energie stoupl na 100 %. Umělé diamanty budou mít stejné fyzické vlastnosti jako přírodní kameny. Tímto se firma snaží bojovat také proti neetickému způsobu těžby surovin.


Udržitelná obuv

TEZENIS

Tezenis pokračuje ve své cestě k udržitelnosti a rozšiřuje kolekci BE THE CHANGE, jejímž cílem je omezit dopad společnosti na životní prostředí. Jedná se o vědomou volbu vláken, ale také opětovné použití výrobního odpadu, použití recyklovaného papíru v obalech, jakož i pozornost věnovanou nižší spotřebě vody a důslednému snižování emisí CO2. 

INTIMISSIMI

Po úspěchu první Green Collection v roce 2020, kolekce s unikátním materiálovým složením s minimálním negativním dopadem na životní prostředí, Intimissimi pokračuje s produkcí mini kolekcí pro ty, kteří si přejí nosit oblečení, které je šetrné k životnímu prostředí. Kolekce jsou vyrobené z trvale udržitelných materiálů, jejichž složení i původ jsou ověřeny. Tato linie spodního a nočního prádla i úpletů doplňuje základní kolekci a je vyrobena z certifikovaných materiálů, jejichž konkrétní složení se dozvíte na cedulce prádla. 

TRIOLA

Kolekce Earth Je vyrobena tak, aby měla nízkou emisní stopu a redukovala spotřebu vody a energie během výroby. Díky použití přírodních barev je toto prádlo vhodnou volbou také pro ženy s citlivou pokožkou. Vybrané podprsenky jsou barvené kaštanovými ořechy nebo mořenou barvířskou bylinkou pro přírodní barvení tkanin. Zároveň mají od značky Dorina celou plavkovou kolekci vyrobenou z recyklovaných materiálů. V TRIOLE myslí i na muže, proto jsou v nabídce značky nejen bambusové kalhotky pro ženy, ale i pro muže. 


Udržitelná obuv

ECCO

ECCO Leather vyvinulo novou revoluční technologii pro úsporu vody, technologii DriTan™, která změní globální kožedělný průmysl. Tato technologie snižuje množství vody potřebné k vyčinění kůže, což umožňuje koželuhům pracovat udržitelnějším způsobem. Ušetří přibližně 20 litrů vody na kus kůže, což je více než 25 milionů litrů vody ročně. Tato kůže je navíc kvalitou, vlastnostmi a stabilitou k nerozeznání od kůže tradičně čištěné.

HUMANIC

Značka Humanic vyvinula nové eko logo vlastního označení ONE STEP GREENER. Toto logo jasně označuje značky a produkty, které se snaží o zodpovědný přístup při výrobě obuvi. Výhodou je, že tyto produkty najdete ve velkém sortimentu rychleji a přehledněji. Označení garantuje dodržování těch nejvyšších nároků na používání kůže, recyklovaných plastů, recyklované gumy a obnovitelných surovin. Zaručuje také férové podmínky při výrobě a adekvátní pracovní podmínky.

NIKE

Díky vývoji účinnějších materiálů a opětovnému využití stávajících plastů, přízí a textilií dělá Nike velké kroky na cestě k budoucnosti bez odpadu a emisí uhlíku. Podrážky Nike Air vyrobené od roku 2008 obsahují alespoň 25 % recyklovaného výrobního odpadu. Navíc více než 90 % odpadu znovu uplatňují při výrobě nových inovativních systémů tlumení. Materiál Nike Flyknit obsahuje 6–7 plastových lahví a při jeho výrobě vzniká v průměru o 60 % méně odpadu než při tradičním způsobu výroby. Materiál Flyleather vypadá, voní a je na omak stejný jako pravá kůže. Kombinuje minimálně 50% podíl recyklovaných kožených vláken se syntetickými vlákny. Výsledkem je opět méně odpadu a nižší dopad na životní prostředí než v případě lícové usně.


Udržitelná móda

H&M

Udržitelnost hraje u značky H&M velmi významnou roli. Ve většině svých kolekcí využívá organické, recyklované nebo i inovativně vyrobené materiály, jako jsou organická bavlna, Tencel nebo recyklovaný polyester, ale také kůži z hroznového vína, cirkulární celulózu, nebo hedvábí z odpadu při výrobě citrusového džusu. Navíc jako jedna z prvních značek spustili celosvětový program sběru nechtěného oblečení. Do jakékoli pobočky můžete donést oblečení nebo textil od jakékoli značky a v jakémkoli stavu. U H&M se pak postarají, aby vámi odevzdanému oblečení byl dán druhý život. A navíc jako odměnu za vaši uvědomělou volbu dostanete slevový voucher na svůj další nákup.

C&A

Udržitelnost je hodnotou, na které C&A neustále velmi tvrdě pracuje. V roce 2021 byla C&A první značkou, která uvedla na trh kašmír s certifikací SFA, který je získáván zodpovědněji, s cílem dosáhnout vysokých standardů dobrých životních podmínek zvířat a zároveň minimalizovat dopad na životní prostředí a chránit živobytí pastevců. V roce 2018 představilo jako první na světě džíny oceněné certifikátem Cradle to Cradle Certified® Gold Level, v roce 2020 následoval vývoj celosvětově první džínové látky Cradle to Cradle Certified® Platinum uvedenou pod názvem Forever Denim. C&A navíc rozšiřuje kolekci z organické bavlny využívající obnovitelné energie.

M&S

M&S snižuje až o 80 % spotřebu vody a energie potřebné při barvení a úpravě denimu. Používá pouze 100% bavlnu, která pochází z odpovědnějších zdrojů. Díky spolupráci s iniciativou Better Cotton Initiative umožňují zemědělcům efektivněji hospodařit s vodou, pečovat o zdraví půdy a respektovat biologickou rozmanitost - to vše ve snaze zpomalit klimatické změny. 

VERO MODA

Kolekce AWARE je prvním krokem k udržitelnějšímu světu módy. Při výrobě oděvů používají recyklované materiály, jako jsou například bavlna, polyester a vlna. Vyvíjí inovativní a udržitelnější materiály, jako jsou LENZING™ ECOVERO™ FIBRES a TENCEL™ LYOCELL FIBRES. Recyklovaný polyester je syntetický materiál, který je vyroben z odpadu, jako jsou plastové láhve, použité plastové oděvy a zbytky látek z výroby. Recyklace polyesteru šetří přírodní zdroje a snižuje množství textilního odpadu, což z recyklovaného polyesteru činí udržitelnější vlákno.

JACK&JONES

V JACK & JONES věří v lepší způsob výroby oblečení a snížení odpadu. Organická bavlna pocházející ze zdrojů Better Cotton Initiative (BCI), recyklovaná vlákna a inovativní materiály, to vše se objevuje napříč celými kolekcemi. Používané obaly jsou stále častěji vyráběny z recyklovaných nebo odpovědně získaných materiálů. Používají recyklovatelné obaly, štítky z papíru s certifikací FSC nebo ze 100 % recyklovaného polyesteru, mají lepší logistiku a skladování, a hlavně zodpovědnější výrobu. Do roku 2025 budou všechny obaly určené pro spotřebitele 100% znovu použitelné, recyklovatelné nebo kompostovatelné.

LEVI'S

Levi's®, odborník na denim, jede na vlně udržitelnosti už pěknou řádku let. Jako značka se zajímá o životní prostředí a neustále hledá lepší a udržitelnější cesty. Snaží se vzdělávat zákazníky o zodpovědnějším nakupování. Používá materiály, které jsou šetrnější pro planetu i vás, třeba organickou bavlnu, lyocell a další. Např. díky tzn. Water<Less® technologii je při vzniku některých modelů potřeba méně vody než při vzniku běžných džín.

STEILMANN

Značka dámské i pánské módy COMMA a DIGEL jsou oddány lidem a přírodě. Na výrobu produktů se vztahují sociální a ekologické normy. Při výrobě se provádí přísné kontroly znečišťujících látek a dodavatelům se poskytují pokyny pro ochranu životních podmínek zvířat. Ve výrobě používají udržitelná, certifikovaná vlákna či recyklované materiály z plastu či textilního odpadu. Výroba je šetrná k životnímu prostředí. Ve spolupráci s organizací Eden Project navíc značka Digel zasadí za každý prodaný oblek jeden strom, což nejen pomáhá životnímu prostředí, ale nabízí pracovní místa v rozvojových zemích.

BAMBULE

COOL Club je jednou z nejoblíbenějších značek dětského oblečení, kterou si zamilují děti i rodiče. Kolekce NEWBORN a overaly z kolekce BABY jsou vyrobeny ze 100% vysoce kvalitní organické bavlny. Všechny šarže bavlny použité při výrobě těchto oděvů mají certifikáty ověřující její výrobu v ekologických farmách. Při výrobě nejsou použity žádné chemické látky, a tak jsou antialergenní a šetrné k citlivé dětské pokožce novorozenců a kojenců. Oblečení je navržené tak, aby bylo pohodlné, měkké a příjemné vůči pokožce dítěte.

PEAK PERFORMANCE

Funkční oblečení švédské značky Peak Performance má nejen spoustu chytrých vlastností, ale hlavně je jeho zpracování velmi ekologické. Kromě toho, že je lehké, prodyšné a rychleschnoucí, pyšní se také tím, že jeho výroba šetří vodu, energii a jeho hlavním zdrojem jsou recyklované materiály nebo certifikovaná bavlna.

Péřové bundy Peak Performace zase splňují standardy RDS – "Responsible Down Standard". Tato certifikace zaručuje šetrné zacházení s ptactvem chovaným za účelem produkce peří a jeho produkci sleduje od chovného místa až po hotový oděv.